Tips voor een Gezonde Darmflora:

Vezelrijke voeding – zoals  groente en fruit

Zo weinig mogelijk dierlijke producten

Consumptie van vlees, zuivel en eieren vertraagt de werking van de darmen. Door die vertraging is je voeding langer onderweg en kan er een proces van ‘rotting’ in de darmen ontstaan. Bovendien bevatten vlees en zuivel bacteriën die schadelijk zijn voor de darmflora. En alsof dat nog niet genoeg is, produceren deze bacteriën ook nog eens giftige stoffen: endotoxinen.

Waterrijke voeding en voldoende drinken

De bacteriën in je darmen hebben een waterrijke omgeving nodig om goed te functioneren. Uitdroging kan leiden tot verstopping en dus tot vertraging van de stofwisseling. Daarom is het belangrijk om waterrijk voedsel te eten zoals verse groenten en fruit en daarnaast ook voldoende te drinken.

Goed kauwen en niet te veel eten

Voordat je voedsel in de darmen komt heeft het al een hele weg afgelegd.  Hoe beter je kauwt, hoe efficiënter het hele proces van stofwisseling. Met kauwen maak je je eten vloeibaar – je maag en je darmen kunnen alleen met dit vloeibare eten uit de voeten. Ongekauwde delen komen er later vrijwel onveranderd weer uit. Als je goed kauwt zul je bovendien ook niet snel teveel eten omdat je verzadigingsreflex dan goed werkt. Als je te grote hoeveelheden voedsel tegelijk door je spijsverteringskanaal ‘jaagt’, zal het ook ten koste gaan van een goede stofwisseling.

Vermijd de combinatie vet en zoet

Wie zoet voedsel (vooral fruit) combineert met vet voedsel (bijvoorbeeld noten of olie) zal snel last krijgen van een opgeblazen gevoel. Dat komt omdat suikers veel sneller opgenomen kunnen worden in je lichaam dan vetten. Maar het mengsel van vetten en suikers in je darmen remt de opname van de suikers, waardoor die gaan gisten in je darmen. Eet daarom altijd eerst het zoete en pas daarna het vetrijke voedsel.

Vermijd geraffineerde suikers

Geraffineerde suikers komen je lichaam binnen zonder vezels en of andere voedingsstoffen. Daarmee brengen ze je darmen in een onbalans en voeden ze schadelijke schimmels zoals candida. Bij suikerrijke voeding zoals fruit, hoef je daarvoor niet bang te zijn.

Eet gefermenteerde producten

Gefermenteerd voedsel zoals rode wijn, zuurkool (of andere ingelegde groente), zuurdesembrood, miso of tempeh bevat melkzuurbacteriën. Dit zijn precies de bacteriën die je graag wilt hebben en die een gezonde darmflora creëren. Dit wordt ook wel probiotica genoemd. Eigenlijk vlieg je op deze manier nieuw personeel in. Als je medicatie hebt gebruikt (bijvoorbeeld antibiotica) is het belangrijk om je darmen opnieuw te ‘bevolken’ met deze goede bacteriën.

Vermijd zoveel mogelijk antibiotica

Soms is het niet te vermijden en is het levensreddend: antibiotica. Maar het probleem van antibiotica is dat het niet heel selectief is in het doden van bacteriën. Het gaat dus ook ten koste van de goede bacteriën in je darmen. Wees dus terughoudend met de inname van antibiotica en gebruik tijdens en na afloop gefermenteerd voedsel met probiotica.

Overdrijf je hygiëne niet

We zijn een beetje bang gemaakt voor bacteriën en dus willen we alles ontsmetten. Toch zijn bacteriën ook onze vrienden, zoals je hebt gezien. Leef dus wel hygiënisch, maar maak je omgeving niet te steriel. Wie een gezonde darmflora heeft, hoeft niet bang te zijn voor schadelijke bacteriën – die worden in je darmen wel onschadelijk gemaakt. Een lichaam dat regelmatig blootstaat aan verschillende bacteriën is veel weerbaarder.

Neem voldoende rust

Door ons leef- en eetpatroon geven wij onze darmen vaak nauwelijks rust. Zelfs net voordat we gaan slapen, gaan we nog weer wat eten, waardoor je darmen ook in de eerste uren van de nacht nog weer aan het werk moeten. Voor een gezonde darmflora is ook rust belangrijk. Koester dus je nachten en ga bij voorkeur met een lege maag naar bed.